Kunstig intelligens og privatlivets fred

Kunstig intelligens er ikke lenger et diffust begrep for en ukjent fremtid, men en virkelighet vi ikke nødvendigvis er klar over omfanget av. Noen omfavner teknologien med åpent sinn og barnlig nysgjerrighet, mens andre igjen er noe skeptiske – kanskje med god grunn?

Påtrengende eller hjelpsom teknologi?

Alle bruker det, men det er ikke nødvendigvis ikke alle som tenker over hvor vanlig det faktisk er med kunstig intelligens i dagens samfunn. Det mest nærliggende er bruk av Internett og søkemotorer eller sosiale medier. Algoritmer som skal av «lære» hver enkelt brukers søkevaner og surfemønster tilpasser innholdet som vises på skjermen. Dette er kunstig intelligens i praksis og det påvirker alle som i løpet av en dag tar turen innom en slik tjeneste.

Netthandel, kundeservice og andre interaktive tjenester er i stor grad basert på samme type kunstige intelligens, og vil tilpasse respons eller visning av varer og tjenester med kvalifiserte antagelser basert på hver enkelt besøkendes atferd. Det er mange meninger om dette, men tanken bak er å forenkle og hver enkelt interaksjon ved å gi tilbakemeldinger som skal være skreddersydd den enkelte bruker.

Intelligente hjem

Det store i dag er moderne, intelligente hjem, hvor kjøleskap, fryser og komfyr kan kommunisere med huseier via Internett og slås av og på eller justeres med hjelp av en mobiltelefon eller en datamaskin. Brukermønster og vaner kan læres av hvite- og brunevarer, TV-apparater, sentralvarme og andre duppedingser som kan kobles opp elektronisk. Chromecast og Apple-TV lar deg kontrollere TV-apparater og stereoanlegg med stemmen, og spør høflig om du ønsker å høre på favorittmusikken etter middagen.

For mange føles dette som en inngripen i den personlige sfæren, men det er unektelig fremtiden og teknologien blir smartere og enklere å gjøre personlig for hver ny oppdatering. At dette er fremtiden er det liten tvil om, men det er fortsatt mye skepsis rundt kunstig intelligens og dens inngripen i privatlivets fred.