Selvkjørende biler

Biler uten behov for fører er fremdeles noe som hører fremtiden til, men denne fremtiden er nærmere oss enn mange tror. Det er ikke mange som kan skryte av å sittet i en slik en, og kanskje ville de fleste av oss vært redde for å sitte på med en førerløs bil. Ideen om autonome biler ble imidlertid luftet så langt tilbake som på 1980-tallet. Selvkjørende modeller kunne den gangen kjøre på tomme veier, men ville vært sjanseløs i trafikk hvor avgjørelser må fattes etter omgivelsene.

Et par tiår etter tusenårsskiftet har vi tatt noen flere futuristiske steg. Nå er nødvendige sensorer mindre og billigere, og den elektriske fremdriften har gjort enklere i konstruksjonen. Blant selskapene som virkelig tenker fremover, finner vi Tesla. De har koblet opp den teknologien vi har tilgjengelig i dag mot avanserte datamaskiner som har programvaren som trengs for å vurdere omgivelsene. Under visse omstendigheter kan disse Tesla-biler kjøre av seg selv.

Mange jobber med fremtidens kjøretøy

Kanskje kan vi en dag sove bak rattet med god samvittighet. I skrivende stund har vi imidlertid bare tatt de første famlende stegene. Aktører som Google, Uber og Waymo jobber også med selvkjørende biler, og det er ikke bare fordi vi som forbrukere skal slippe å kjøre bilene selv. Autonome kjøretøy blir sett på som et viktig ledd for å unngå ulykker, lange køer og forurensning. Forskere fra Kungliga Tekniska Högskolan i Sverige har ymtet frempå og sagt at én førerløs bil vil kunne erstatte 14 av dagens biler når folk deler dem.

I Oslo har vi fått et par selvkjørende busser. Disse går mellom henholdsvis Kontraskjæret og Vippetangen, og Nedre Bekkelaget og Malmøya. De nevnte rutene er ikke akkurat de lengste, ei heller er de spesielt komplekse. Likevel er det ikke mange årene sine ingen så for seg selvkjørende busser i hovedstaden, så nå begynner det så smått å gå opp for folk at fremtiden faktisk er like rundt hjørnet.